تبلیغات
جامعه عاری از خشونت - خشم و مهارت های مقابله با آن
جامعه عاری از خشونت
دوشنبه 19 بهمن 1394 :: نویسنده : سبا صمیمی

خشم چیست؟

خشم هیجانی نافذ و فراگیر است. وقتی از افراد خواسته می شود جدیدترین تجربه هیجانی خود را بازگو کنند خشم بیش از همه به خاطر می آید. خشم از ممانعت و ناکامی ناشی می شود، مثل زمانی که نیروهای بیرونی جلوی برنامه ها و هدف های فرد را می گیرند.همچنین خشم از خیانت در امانت، بی اعتنایی، انتقاد ناحق و دلخوری انباشته شده ناشی می شود. زیربنای خشم این عقیده است که موقعیت آن گونه که باید باشد نیست، یعنی این که ناکامی، ممانعت، دخالت، انتقاد، ناموجه است.

خشم پرشورترین هیجان است. آدم خشمگین قویتر و نیرومندتر می شود. خشم آدم ها را نسبت به بی عدالتی های دیگران حساستر می کند و باعث می شود آنها برای تلافی، ممانعت، دخالت و انتقاد دست به مبارزه بزنند.

این جمله می تواند کلامی یا غیر کلامی باشد (فریاد زدن یا کوبیدن در به هم)، مستقیم یا غیرمستقیم باشد (توانا کردن مانع یا صرف پرت کردن اشیاء). خشم به صورت بالقوه خطرناک ترین هیجان است، زیرا اهداف آن نابود کردن موانع در محیط است. فروکش کردن خشم در شرایطی صورت می گیرد که وضعیت از حالتی که نباید باشد (بی عدالتی) به حالتی که باید باشد (عدالت) تغییر کند و باید بدانیم که نقطه قوت این حس، کنترل صحیح آن می باشد. البته در این میان روش های بسیاری نیز برای کنترل خشم و غضب و مهار آن وجود دارد که آموختن آن برای همه لازم و ضروری می باشد.


ما در اینجا به بررسی برخی از این نکات می پردازیم:

  1. میزان خشم خود را ارزیابی نمایید. تا چه حد عصبانی هستید؟ آیا کمی ناراحت می باشید؛ یا نه دچار یک خشم شدید و دیوانه وار شده اید؟! چه عاملی باعث ایجاد این حس در شما شده است؟ برای رهایی از این حس دوست دارید موقعیت را چگونه تعییر دهید؟
  2. از ابتدا تصمیم بگیرید چه میخواهید انجام دهید؟ آیا این مسئله ارزش خشم شما را دارد؟ یا بهتر است به سادگی از آن بگذرید؟ از چه برخوردی استفاده می کنید؟ آیا می خواهید این حس را در خود گسترش داده و با آن همراه شوید؟ یا می خواهید آن را رها کنید؟
  3. بیاموزید که در مورد احساسات واقعی خود حرف بزنید؟ مثلا بیان کنید که هنگامی که ظرفها را نشسته باقی میگذاری مرا واقعا دیوانه می کنی. همیشه نیازهای درونی و محیطی خود را بیان کنید (الان خسته ام و به یک استراحت کافی نیاز دارم). آنچه که در تصور شما به آرام کردن موقعیت کمک می کند انجام دهید( بهتر است برای جلوگیری از خشم بیشتر، اکنون این محیط را ترک کنم).
  4. هنگام عصبانیت حس خود را با دیگران در  میان بگذارید. به دوستان خود اعتماد کرده و از این طریق تفکرات منفی ذهنتان را بیرون ریخته و از شر آنها خلاص شوید.
  5. احساس خشم و انرژی مازاد خود را با انجام حرکات بدنی تخلیه نمایید. این حرکات می تواند شامل یک پیاده روی سالم، دوچرخه سواری و یا یک تنفس عمیق در هوای آزاد باشد.
  6. در مورد مشکل پیش آمده به بهترین وجه ممکن قضاوت نمایید. مثبت فکر کردن و عشق به دیگران را بیاموزید و تفکرات مخرب را رها نمایید.
  7. هنگامی که خشمگین می شوید به خود کمی استراحت داده و عجولانه تصمیم نگیرید. از موقعیت مکانی و زمانی ماجرا تا آرام گرفتن کامل خود فاصله بگیرید و هنگام آرامش موضوع را بررسی کنید.
  8. همدلی را در خود تقویت نمایید. خود را جای دیگران قرار داده و از دید آنها به مسائل بنگرید. سعی کنید آنها را متوجه حس همدردی خود نمایید طوری که درک کنند شما آنها را کاملا می فهمید ولی به عنوان یک انسان، حقوقی نیز برای خود قائلید که برخی مواقع ملزم به دفاع از آن می باشید.
  9. سریع قضاوت نکنید. برای قضاوت های خود دلیل احساسی را کنار گذاشته و به مستندات تکیه کنید. بنابراین قضاوت را به زمانی که آرامتر هستید موکول نمایید.
  10. گذشت کنید و ببخشید، بخشندگی هرگز به معنای فراموش کردن مسئله نمی باشد بلکه کنار آمدن با آن است. این عمل را تمرین و لذت آن را تجربه نمایید. لذتی را که از بخشندگی ناشی می شود، با حس ذلت حاصل از خشم مقایسه نمایید. در این صورت حتما بخشندگی را انتخاب خواهید کرد.
  11. از تمرینات کوچک آغاز کنید. در هر مرحله ای که قادر به مهار خشم می شوید خود را تشویق نمایید و خوشحال باشید و برای خود پاداشی هر چند کوچک در نظر بگیرید.
  12. از سرزنش خود و دیگران بپرهیزید. هنگام خشم، سرزنش ساده ترین راه برای رهایی از این حس می باشد زیرا کشف روش های جدیدی برای کسب آرامش و شادی نیازمند تلاش بسیار می باشد اما بهتر این است که این روش را آزمایش و آرامش طولانی مدت را تجربه کنید.
  13. هنگام خشم تنها به مسئله پیش آمده در همان زمان و مکان و دلایل آن بپردازید. لطفاً به شدت از یادآوری سوابق و کدورت های پیشین بپرهیزید و با به میان آوردن دوباره آنها باعث افزایش شدت مسئله و خشم بیشتر در خود نشوید.
  14. هنگام خشم از انجام اعمال غیر ارادی مانند فحاشی، توهین، دادزدن، کتک زدن بپرهیزید. زیرا در آن زمان کنترلی بر خود ندارید و هنگام بازگشت به حالت عادی پشیمان خواهید شد ولی احتمالاً دیگر برای جبران روابط دوستانه از دست رفته جایی نمی ماند.
  15. همان طور که گفته شد خشم ظاهر مسئله می باشد و احساساتی مانند نگرانی، اضطراب، خودکم بینی و احساساتی از این قبیل آن را بنا می نهند. در نتیجه برای مهار خشم ابتدا باید به مهار این عوامل بپردازیم زیرا اگر این احساسات به موقع و بجا بروز کنند دیگر به صورت نیروهای بالقوه منفی جمع نخواهد شد و در زمان احساس ضعف و با بروز خطر در قالب خشم پدیدار نمی شود.
  16. اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. به خود اعتماد کنید و به دنبال راه حل های دست یابی به موفقیت باشید. هنگام خشم به اهداف برتر خود در زندگی فکر کنید و به جای هدر دادن انرژی برای پرخاشگری و رفتار خشمگینانه آن نیرو را صرف تفکرات جدید و راه حل ها کنید. در واقع تفکرات سازنده خود را جایگزین حالات مخرب ناشی از خشم نمایید.
  17. در مورد انتظاراتی که از خود، دیگران و محیط اطراف دارید واقع بین باشید. انتظارات غیر منطقی از خود و دیگران نداشته باشید. زیرا در صورت برآورده نشدن انتظارات، لطمه خورده و در نتیجه خشم در شما ایجاد می شود.
  18. نتایج حاصل از عصبانیت و خشم خود را یادداشت نمایید. در این صورت متوجه خواهید شد که این نتایج، تنها آزار و ناراحتی برای شما و دیگران میباشد. رنجش، آزردگی و به هدر رفتن انرژی مثبت تنها نتیجه حاصل از خشم است. حالا با دیدن یاداشت ها باز هم حاضر به پذیرش این نتیجه هستید.
  19. صبور باشید. بدانید اجرای این روش ها نیازمند صبر، تمرین و ممارست می باشد پس دلسرد نشوید و این تمرینات را با آرامش به انتها برسانید.

در این مقاله، روش های بسیار ساده ای جهت کنترل خشم معرفی شد. آیا به راستی بکارگیری این راهکارها از بروز رفتار خشمگینانه و آزار و اذیت روحی و جسمی مشکل تر است؟ پس فکر کنید و برای رسیدن به اهداف والای انسانی و اجتماعی خود از نیروهای خدادای استفاده نمایید.





نوع مطلب :
برچسب ها : تست، روانشناسی،
لینک های مرتبط : نمره خشم،
سه شنبه 24 مرداد 1396 10:05 ق.ظ
I am really delighted to read this website posts which contains tons of helpful facts, thanks for providing such statistics.
پنجشنبه 22 بهمن 1394 05:16 ب.ظ
oomidvaram asar koneh in 19 ta rahe hal :)
سبا صمیمیامیدوارم
دوشنبه 19 بهمن 1394 08:15 ب.ظ
بسیارمفیدبود
سبا صمیمیممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : سبا صمیمی
نویسندگان
نظرسنجی
نظرشما درمورد مطالب چگونه است؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :