تبلیغات
جامعه عاری از خشونت - سیاست صلح گرایانه امام علی علیه السلام
جامعه عاری از خشونت

همه انسان ها و اغلب مکاتب به دلیل جذابیت صلح و انطباق آن با فطرت و خواست های درونی انسان، شعار صلح طلبی را سر داده و حتی برای رسیدن به امیال و غرایز نفسانی، برتری طلبی و تمامت خواهی شان که نوعی جهت گیری ضد صلح و ماجراجویانه را به همراه دارد، از پوشش صلح خواهی بهره می گیرند.مکاتب و اندیشه های سیاسی «سود محور» که جز به «منافع » نمی اندیشند، موقف شان در قبال دو پدیده جنگ و صلح بر اساس منافع و سود و ضرر شخصی یا احیانا ملی تنظیم می گردد; بنابراین «منافع ملی » در بیشتر موارد تعیین کننده جهت گیری خارجی کشورها در مورد جنگ و صلح است.اگر جنگ می کنند با منافع توجیه می شود و اگر صلح می نمایند نیز با منافع توجیه می گردد. در چنین وضعیتی استقبال یا استدبار به صلح و جنگ نمی تواند معیار انسانی و بشری داشته باشد، زیرا بر اساس منافع انسانیت صورت نمی گیرد، بلکه منافع مردمانی خاص تعیین کننده است; بنابراین در تلقی سودگرایانه معاصر، اتخاذ موضع صلح طلبی یا حمایت از آن به دلیل آن که «با منافع ملی » کشورها گره می خورد، نمی تواند هویت واقعی کشورها یا مکاتب را بنمایاند.تنها زمانی می توان اندیشه یا مکتبی را «صلح محور» یا طرفدار صلح دانست که نه تنها اعتقاد واقعی به صلح داشته باشد، بلکه برای استقرار آن در همه شرایط برنامه ریزی و تلاش کند.

Image result for ‫امام علی‬‎Image result for ‫امام علی‬‎

صلح خواهی امام علی با آنچه که دیگر سیاستمداران تظاهر می کنند، تفاوت جدی دارد. اگر معاویه در شرایط خاصی دم از صلح می زند و به حکمیت قرآن تن در می دهد نه بدان دلیل است که به صلح ایمان دارد، زیرا صلح و استقرار ثبات در حکومت امام علی او را به شدت متضرر خواهد ساخت; اما صلح خواهی امام از آن رو اهمیت دارد که نه به عنوان یک تاکتیک بلکه در قالب یک استراتژی کلان تدوین می گردد.در چنین وضعیتی استراتژی کلان امام علی در حوزه سیاست خارجی با مراوده و همزیستی مسالمت آمیز هویت می یابد.یک سیاست راهبردی و استراتژیکی مبتنی بر مجموعه ای از باورها و ارزش های ذهنی است که به سادگی قابل چشم پوشی نیست و نمی تواند با ملاحظات سطحی و غیر مهم جایگزین کرد.صلح طلبی امام علی نه از روی ظاهر سازی است و نه از سر درماندگی، بلکه به دلیل باور عمیق امام بدان است.نمونه ای از این سیاست انسانی را در واقعه صفین چنین می خوانیم:

حجر بن عدی و عمرو بن الحمق (دو تن از یاران حضرت) از لشکریان معاویه اظهار برائت می کردند و ناسزا می گفتند.امام علیه السلام سر رسید و فرمود: آنچه می گویید لایق به شان شما دو نفر نیست.پرسیدند یا امیرالمؤمنین آیا ما بر حق نیستیم؟ فرمود: بلی.عرض کردند: آیا آنها بر باطل نیستند؟ فرمود: بلی.پرسیدند: پس چرا ما را از دشنام دادن به آنها باز می داری؟ فرمود: از این که آنها را لعن کنید و دشنام دهید بیزارم و اگر آنها را با کردار و رفتارشان وصف کنید بهتر است، ولی اگر به جای برائت از آنها دعا کنید که خدایا خون های ما و آنها را حفظ کن و میان ما و آنان صلح برقرار کن و آنها را از گمراهی به هدایت و از جهل به شناخت حق رهنمون شو، برای من دوست داشتنی تر و برای شما خیر خواهد بود.

این داستان به خوبی سیاست صلح جویانه امام را بازگو می کند، زیرا امام در شرایطی این نیت خیرخواهانه را در مقابل دشمنانش اظهار می کند و از خداوند طلب صلح و حفظ دمای طرفین را می نمایند، که نه با شکستی رو به رو گشته تا حمل بر درماندگی گردد و نه غیر از دو تن از یارانش کسی حضور دارد تا حالت تبلیغاتی و ظاهرسازی داشته باشد.در جای دیگر امام به یکی از کارگزاران و فرماندهانش دستور می دهد که پیشنهاد صلح از سوی دشمن را بپذیرد هر چند این پیشنهاد از سر درماندگی دشمن و تجهیز مجدد او باشد.

هرگز دعوت دشمن را به صلح در حالی که رضای خدا در آن است رد مکن، زیرا در هنگام صلح است که راحتی برای لشکریانت حاصل آید و از غصه و تشویش خاطر آسوده می شوی و امنیت برای جامعه توجه وجود می آید.با این حال از دشمن و حیله گری های او پس از صلح، شدیدا بر حذر باش، چه بسا دشمن خود را به انسان نزدیک می کند تا او را غافلگیر سازد; پس همواره بر حذر باش و خودش گمانی در این مورد را متهم بساز.

این کلام و توصیه امام علیه السلام بیانگر آن است که صلح در همه حال مطلوب است حتی اگر از سوی دشمن و بااهداف فریبکارانه پیشنهاد شود، منتها انسان مؤمن و هوشمند در عین قبول صلح بر رفتار و حرکات دشمن نظارت دارد و راه های فریبکاری او را مسدود می کند.حضرت در این جا نمی فرمایند که اگر دشمن پیشنهاد صلح داد، زمانی که در موضع برتر بودی قبول نکن، یا اگر قبول کردی با در نظر داشت فلان منافع قبول کن، بلکه می فرماید پیشنهاد صلح با هر عنوان و هدفی که باشد قبول کن و به نفع تو است، منتها نباید جانب حزم و احتیاط را از دست دهی.این دقیقا بیانگر همان نگرش وحیانی است که فرمود «و الصلح خیر».صلح بدون در نظر داشت پیامد آن خوب است و جنگ بد است هر چند پیامد آن خوب باشد

Image result for ‫امام علی‬‎Image result for ‫امام علی‬‎





نوع مطلب :
برچسب ها : صلح، صلح طلبی امام علی،
لینک های مرتبط : صلح،
شنبه 18 شهریور 1396 06:58 ق.ظ
Hey there, You have done an incredible job.
I will definitely digg it and personally recommend to my friends.
I am sure they'll be benefited from this site.
سه شنبه 17 مرداد 1396 09:44 ق.ظ
Nice post. I used to be checking constantly this weblog and I am inspired!
Extremely useful information specially the final part :) I maintain such info a lot.
I was looking for this particular information for a very long time.
Thank you and best of luck.
یکشنبه 15 مرداد 1396 12:49 ق.ظ
This article is in fact a nice one it helps new web viewers, who are wishing for blogging.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : سبا صمیمی
نویسندگان
نظرسنجی
نظرشما درمورد مطالب چگونه است؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :